Velkommen hit!

Denne bloggen inneholder bilder og info om pelargoner jeg har eller har hatt. Alle bildene er tatt av meg, og skal ikke kopieres eller brukes av andre, uten at jeg har gitt tillatelse til det.
Bildene er klikkbare, hvis man ønsker å se det i større format.



Ønsker noen kontakt er mailadr: epelargon@gmail.com


søndag 1. juli 2012

P.caffrum

Seksjon: Polyactium
Denne gruppen vokser på mange områder i Sydafrika de har tykke røtter eller koller, og de vil gjerne ha store potter. De går ofte i dvale, og visner da hent ned. De vil ha veldrenert jord, og skal vannes sparsomt under hvileperioden. Det er viktig å vanne den så jorden er jevnt fuktig under vekst og blomstringsperioden.
P.caffrum er en geofytt med en kort, sukkulent stamme over jorden. Og under har den kraftige rotknoller.
Planten er olivengrønne flikete og store blader. Blomstene kommer på lange blomsterstengler og er rufsete i brun/lilla toner. Den er lys i midten på hver blomst. Pollenfargen er gul/orange.
Planten ble oppdaget i 1830 i Syd Afrika, og den ble dyrket av pelargongartnere fra rundt 1860.
Planten vokser vilt på veste og østre kappprovinsen i Syd Afrika.
pelargonier i juni 2012 015pelargonier i juni 2012 018pelargonier i juni 2012 038pelargonier i juni 2012 041

3 kommentarer:

RoseSommer sa...

Dette var en raring. Moro å se sånne artige planter.

Kari K sa...

Åhhh, den var virkelig flott. Jeg liker disse litt spesielle skjønnhetene og håper at noen av mine vil blomstre utpå sommeren.

Edgar sa...

Lekker!

Den er mørkere og mer sirlig i blomsten enn den jeg har.